ΜΑΣΟΝΙΑ

στις

Θεσσαλονίκη. Η πόλη που ζούμε. Η πόλη που γνωρίζουμε. Ή μήπως όχι;  Αρκεί να κοιτάξουμε λίγο πιο προσεκτικά τα σημάδια για να πάρουμε έστω μια ιδέα για όλα όσα κρύβονται πίσω από την πόλη που αποτέλεσε κέντρο πολιτισμών, θρησκειών και εθνοτήτων. Ένα από αυτά τα μυστικά είναι τα μασονικά σύμβολα και οι θεωρίες συνομωσίας που βρίσκονται στο παρασκήνιο της μασονικής αδελφότητας. 

Ο Ελευθεροτεκτονισμός, όπως είναι η επίσημη ονομασία του μασονισμού, αποτελεί ένα σύστημα αδελφοτήτων που χρονολογείται από τα τέλη του 16ου αιώνα. Την εποχή εκείνη, οι Ναΐτες ιππότες που είχαν γεννηθεί στις Σταυροφορίες, περί τo 1118 συνδέονται στενά με τη μασονική θεωρία. Σκοπός των Ναιτών ήταν αρχικά η προστασία των Αγίων Τόπων. Ωστόσο, έπειτα, απέκτησαν τεράστια οικονομική δύναμη και οι περισσότεροι από αυτούς ακολούθησαν διάφορες μυστικιστικές αιρέσεις. Το τέλος τους  έρχεται το 1314, οπότε και οι περισσότεροι βασανίστηκαν και κατέληξαν στην πυρά. Θεωρίες υποστηρίζουν ότι οι μασόνοι είναι απόγονοι των Ναϊτών…. 

O ελευθεροτεκτονισμός δεν είναι ακριβώς θρησκεία με την στενή έννοια της λέξης, αλλά στηρίζεται στον ορθολογισμό. Οι ίδιοι οι τέκτονες δεν αναγνωρίζουν τον μασονισμό ως δόγμα, αλλά αναγνωρίζουν τις θεμελιώδεις αρχές περί αθανασίας της ψυχής και την ύπαρξη ενός υπέρτατου Όντος, το οποίο ονομάζει ως Μεγάλο Αρχιτέκτονα του Σύμπαντος. Οι κύριες αρχές του στηρίζονται στην ελευθερία της σκέψης και της προόδου με κύριο όραμα μια νέα, παγκοσμιοποιημένη κοινωνία. Είναι η γνωστή Νέα Τάξη Πραγμάτων. Οι θεωρίες συνομωσίας υποστηρίζουν ότι ο μασονισμός είναι υπεύθυνος για την εξάπλωση των ακραίων καθεστώτων και των επαναστάσεων, όπως η Γαλλική και τα μέλη του θεωρείται πως κινούν τα νήματα της παγκόσμιας πολιτικής, καθώς οι μεγαλύτεροι ηγέτες ανήκουν στο δόγμα αυτό. Κάποια ονόματα ηγετών έχουν γίνει γνωστά μετά τον θάνατό τους, καθώς η μασονία δέχεται να αποκαλύψει την μυστική τους ταυτότητα, όταν αυτοί αποβιώσουν.  

Οι ελευθεροτέκτονες είναι οργανωμένοι στις λεγόμενες Στοές. Η ύπαρξη τους έχει τις ρίζες της στην Αρχαία Αίγυπτο, όπου οι αρχιτέκτονες δημιουργούσαν τέτοιες προκειμένου να βρουν στέγη και ασφάλεια. Μέσα στις Στοές δεν λείπουν τα μαύρα και άσπρα τετράγωνα, εφόσον συμβολίζουν το σκοτάδι και το φως και το γεγονός ότι ο άνθρωπος καθ όλη τη διάρκεια της ζωής του περνάει σκοτεινές και φωτεινές περιόδους. Κάνοντας μια μικρή διαδρομή στο παρελθόν, εντοπίζουμε τα πρώτα σημάδια ελευθεροτεκτονισμου στον ελληνικό χώρο, στα Επτάνησα, την εποχή κατά την οποία βρίσκονταν υπό γαλλική και αγγλική κατοχή. Ήδη από το 1867, η Μεγάλη Ανατολή της Ελλάδας κατάφερε να αναγνωριστεί ως ίδρυμα και μετονομάστηκε έπειτα σε Μεγάλη Στοά της Ελλάδας. 

Ο ελευθεροτεκτονισμός, εξαιτίας κυρίως των μυστικιστικών τους δραστηριοτήτων, έχει κατακριθεί από την αρχή του μέχρι σήμερα, από πλήθος διαφορετικών κοινωνικών και θρησκευτικών ομάδων.  Οι θεωρίες συνωμοσίας που έχουν αναπτυχθεί γύρω από τον μασονισμό, προσελκύουν πλήθος κόσμου, δημιουργώντας έναν φαύλο κύκλο αναζήτησης και κριτικής γύρω από το θέμα. Ωστόσο, καμία θεωρία δεν μπορεί να αποδειχτεί με σιγουριά. Τα απτά στοιχεία όμως, σύμβολα και χαιρετισμοί, βρίσκονται εκεί έξω, περιμένοντας ερμηνεία… 

Το μασονικό δόγμα αναγνωρίζει κάποια σύμβολα. Τα κυριότερα είναι τα εξής: 

Παντεπόπτης οφθαλμός: Αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα σύμβολα των Μασόνων. Είναι το σύμβολο του Υπέρτατου Όντος και υιοθετήθηκε από την αρχαιότητα. Τόσο οι αρχαίοι Αιγύπτιοι, όσο και οι Εβραίοι το χρησιμοποιούν για να συμβολίσουν την όραση. Οι Αιγύπτιοι μάλιστα απεικόνιζαν τον Όσιρι με το σύμβολο ενός ανοιχτού ματιού. Στις μέρες μας, οι μασόνοι το χρησιμοποιούν ως σύμβολο εποπτείας, προκειμένου να δηλώσουν ότι κάθε άνθρωπος παρακολουθείται ανά πάσα ώρα από τους «πάνω», τους κυβερνώντες του κόσμου. Επομένως, ο παντεπόπτης οφθαλμός θεωρείται το σύμβολο του Θεού, εκδηλούμενου ως πανταχού παρουσίας. 

Γνώμονας: Συμβολίζει την ορθή γωνία. Την βάση δηλαδή κάθε οικοδομήματος. Συνεπώς ο Ελευθεροτεκτονισμός στηρίζεται στην ορθολογική προσέγγιση. Ο γνώμονας εμφανίζεται ως σύμβολο τη νομιμοφροσύνης και της ηθικής. Σε συνδυασμό με τον διαβήτη και το αστέρι, αποτελεί το πιο σημαντικό σύμβολο των Μασόνων. Στο σύμβολο αυτό, ο γνώμονας αντιπροσωπεύει την ύλη, τοποθετούμενος κάτω από τον διαβήτη, ο οποίος συμβολίζει τον άνθρωπο και τις ηθικές του αξίες. 

Οβελίσκοι: Αποτελούν το πιο συνηθισμένο είδος μνημείου των αρχαίων Αιγυπτίων, οι οποίοι τους αφιέρωναν στο θεό Ήλιο. Σήμερα, όπου υπάρχουν οβελίσκοι, θεωρείται ότι η πόλη στην οποία βρίσκονται, διοικείται από μασόνους. Στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν δύο οβελίσκοι, ο ένας στην ΔΕΘ και ο άλλος στα Λαδάδικα. Όποτε οι φανοί των οβελίσκων που βρίσκονται στην κορυφή τους, είναι αναμμένοι, πραγματοποιείται η σύναξη των Μασόνων. 

Μια βόλτα στη Θεσσαλονίκη δίνει τα σημάδια στον περιηγητή. Πλατεία Αριστοτέλους. Η οδός της φώτισης. Ξεκινώντας από το άγαλμα του Ελευθερίου Βενιζέλου, ακολουθούμε την πορεία του τεταμένου του χεριού και κινούμαστε προς τον ορίζοντα. Οδός Ερμού: Στην οδό αυτή, τα στρόγγυλα κολωνάκια μετατρέπονται σε κώνους και μας οδηγούν. Το βλέμμα σκυφτό, ακολουθεί τα φρεάτια που εκεί δεν είναι σαν αυτά που έχουμε συνηθίσει. Τα καπάκια των φρεατίων, ανέκαθεν τραβούσαν την προσοχή των πιο παρατηρητικών και εξάπτουν την φαντασία εκείνων που αναζητούν τα νόημα πίσω από τις εικόνες, το «είναι», πίσω από το «φαίνεσθαι». Άλλοτε μικρά και άλλοτε μεγάλα, τα καπάκια είναι αλλιώτικα και βρίσκονται στο ίδιο σημείο εδώ και δεκάδες χρόνια, μένοντας ανέπαφα από το πέρασμα των χρόνων.  Πάνω τους βρίσκονται πεντάκτινα αστέρια, διαβήτες και καταφανή τρίγωνα με τον παντεπόπτη οφθαλμό. Η οδός Ερμού βρίθει τέτοιων συμβόλων , ενώ τα μοναδικά πεντάκτινα αστέρια στην πόλη βρίσκονται επί της οδού Τσιμισκή και στην περιοχή των λουλουδάδικων. Τέλος, μεγάλη εντύπωση προκαλεί το περίτεχνο καπάκι μπροστά από τη δημοτική βιβλιοθήκη. Τα καπάκια αυτά μοιάζουν με εκείνα της εταιρίας ύδρευσης, ωστόσο ουδεμία σχέση έχουν με την ΕΥΑΘ, η οποία δηλώνει άγνοια. Η παρουσία αυτών των συμβόλων αυξάνεται στις παλιές γειτονιές του κέντρου της Θεσσαλονίκης. Κάποια μπορεί να έχουν μικρές διαφορές, το βασικό μοτίβο όμως παραμένει ίδιο: διαβήτες, πεντάκτινα αστέρια και ηλιακά σύμβολα. Το θέμα γίνεται ακόμη πιο ενδιαφέρον, από κάθε άποψη, από το γεγονός ότι οι κατασκευαστές παραμένουν άγνωστοι και τα ονόματά τους χάνονται στα βάθη του χρόνου. Αν δεχτούμε ότι η τοποθέτησή τους δεν είναι τυχαία, αλλά αποτελούν δείκτες ή σφραγίδες που επικυρώνουν την περιοχή, τότε αυτά βρίσκονται σε νευραλγικά σημεία της πόλης: Δημοτική βιβλιοθήκη, τράπεζες, εκκλησίες, πρώην στοές. Τα καπάκια αυτά, σε συνδυασμό με   τα κολωνάκια που παραπέμπουν σε κώνους και τους οβελίσκους, διατρέχουν το κέντρο της πόλης, συνδέοντας τη σημερινή μασονική στοά, με την παλιά.  

Καταλήγουμε στα Λαδάδικα. Κάποια κτίρια εκεί κουβαλούν ακόμη τις μνήμες του παρελθόντος και στέκουν ίδια, ανέγγιχτα στις μεγάλες αλλαγές της πόλης. Τα βήματά οδηγούν στο συντριβάνι της πλατείας. Ο φανός στην κορυφή δεν έχει ανάψει ακόμη… Η θεωρία λέει πως ο φανός του οβελίσκου, ανάβει σε κάθε σύναξη, η οποία πραγματοποιείται κάθε τρίτη πανσέληνο. Μικρά σημάδια βρίσκονται διάσπαρτα στην πόλη. Σε δημόσια κτίρια, μαγαζιά, ιστορικά σύμβολα της πόλης… 

Σύμπτωση; Τελικά που τελειώνει ο μύθος και που ξεκινά η αλήθεια; Είναι όλο αυτό ένα καλοστημένο παιχνίδι, ή η φαντασία είναι πιο δυνατή από την πραγματικότητα; Είναι η άγνοια αυτή που κάνει την κοινή γνώμη να κατακρίνει τον ελευθεροκτεκτονισμό ή μήπως υπάρχει στα αλήθεια λόγος; Ότι και να ισχύει, τα πάντα έχουν μια εξήγηση που περιμένει να βγει στο φως… Απλά την επόμενη φορά που ο δρόμος  θα σας βγάλει στις περιοχές αυτές, κατεβάστε το βλέμμα σας… Ίσως η αλήθεια βρίσκεται κάτω από τα πόδια σας… 

Σκάναρε και προχώρησε την έρευνα:

Έρευνα, Παναγιώτης Ξανθουδάκης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *