ΚΑΒΕΙΡΙΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ

στις

Η Νίκη της Σαμοθράκης, είναι ένα από τα πιο σημαντικά εκθέματα του Λούβρου.Το μαρμάρινο άγαλμα της φτερωτής θεάς έχει ύψος 2,27μ και μαζί με το σύμπλεγμά του φτάνει τα 5,57μ.Αναπαριστά τη θεότητα που αναγγέλλει τη νίκη στο πεδίο της μάχης και εδράζει πάνω σε μια πλώρη που στηρίζεται σ ένα βάθρο. Έχει φιλοτεχνηθεί και είναι σχεδιασμένο να το βλέπεις από αριστερά κατα τα 3/4 του προφίλ, έτσι δηλαδή όπως συνηθίζοταν στα ελληνιστικά χρόνια.

Ενα τυχαίο γεγονός της ανακάλυψης του αγάλματος,έγινε η αιτία να έρθουν στο φως το ιερό των Καβείρων, το θέατρο, κοσμήματα, αγγεία και κτήρια αφιερωμένα στους Μεγάλους Θεούς. Από τα σωζόμενα μέρη του ναού στη Σαμοθράκη, το μοναδικό νησί της Θράκης,και με βάση τ αρχαία Ελληνικά κείμενα εκεί τελούνταν τα Καβείρια Μυστήρια, παλαιότερα των Ελευσίνιων Μυστηριων και με πολλές διαφορές.

Τα Μυστήρια των αρχαίων Ελλήνων, είχαν κάποια σχέση με τις σημερινές μυστικές αδελφότητες; Το μόνο κοινό που μπορούμε να πούμε ότι έχουν είναι η δύναμη της μυστικότητας και της γνώσης.

Η λέξη Μυστήριο στην αρχαία Ελλάδα σήμαινε το απόρρητο, το μυστικό, το άρρητο μέρος μιας τελετής ή λατρείας οι οποίες δεν γίνονταν φανερές σε άτομα που δεν είχαν μυηθεί. Ετυμολογικά η λέξη παράγεται από το ρήμα Μυείν, δηλαδή κλείνω, κυρίως τα μάτια και τα χείλη.Η έντονη αυτή γνώση για το απροετοίμαστο και υπερβατικό, απαγορεύονταν ν’ ανακοινωθούν σε άλλους μη μυημένους.Απαράβατος νόμος και οι τυχόντες παραβάτες θα τιμωρούνταν με θάνατο .

ΑΜΥΗΤΩΝ ΜΗ ΕΙΣΙΕΝΑΙ

402797_545733198792652_788172342_n

Η επιγραφή στην είσοδο των Καβείριων Μυστηρίων , δηλαδή, δεν μπορείς να μπείς αν είσαι αμύητος.

Το Σεπτέμβρη του 2011, έγινε στην Σαμοθράκη ένα συνέδριο με κορυφαίους επιστήμονες απ’ όλο τον κόσμο, καθηγητές πανεπιστημίων, ερευνητές, αρχαιολόγους , με σκοπό να δώσουν περισσότερες απαντήσεις στο πως, πότε και γιατί τελούνταν τα Καβείρια Μυστήρια.Οι γνώσεις των επιστημόνων είναι λίγες αν και γνωρίζουμε αρκετά, μια και πρόκειται για μια κατάβαση στον Άδη και επιστροφή στην ζωή, μια ολοκληρωτική μεταμόρφωση των μυστών που κατά την έξοδό τους δεν φοβούνταν πια τον θάνατο.

Στην Ελληνική μυθολογία οι Κάβειροι αλλά και οι θηλυκές Καβειρίδες είναι παιδιά του Ηφαίστου και της Καβειρώς. Σε μία άλλη παραλλαγή του μύθου ο Ήφαιστος και η Καβειρώ απέκτησαν τον Κάδμιλο και παιδιά του είναι οι Κάβειροι και οι Καβειρίδες. Οι μυστηριακές θεότητες, τέσσερεις ή έξι τον αριθμό, οι οποίες συνδέονταν με τον Ήφαιστο και τους Διόσκουρους· γνωστά ονόματά τους είναι τα εξής: Αξίερος, Αξιόκερσα, Αξιόκερσος και Κασμίλος.

Τα ονόματά τους όμως οι πιστοί δεν τα πρόφεραν, αλλά τους ονόμαζαν οι Μεγάλοι Θεοί και το πρόθεμα ¨άξιος¨σήμαινε ¨άγιος¨.

Κατά τον Ηρόδοτο που επισκέφτηκε την Αίγυπτο, ο μεγάλος θεός της Μέμφιδας ήταν ο Φθα ή Πτα που αποδίδεται στα Ελληνικά με το όνομα Ήφαιστος, τα Καβείρια ίδρυσαν οι Πελασγοί .Ο Στησίμβροτος αναφέρει ο Στράβων υποστήριζε οτι οι Κάβειροι προέρχονται απο το βουνο Κάβειρο της Φρυγίας και υπάρχει πόλη με το όνομα Καβειρία και Κάβειρα στον Πόντο.Αλλοι υποστηρίζουν οτι οι δαίμονες Κάβειροι ήρθαν από την Φοινίκη και τέλος άλλοι λένε ότι οι Κάβειροι είναι θεότητες που έρχονται από την Αίγυπτο με τον Κάδμο που έζησε στην Μέμφιδα και στην Τύρο της Φοινίκης.

Το καβίρ στις σημιτικές γλώσσες, σημαίνει μεγάλος, κάποιοι υποστηρίζουν ότι το όνομα είναι Ελληνικό και έχει ρίζα το ρήμα καίω = καίειν =ΚαFeiροι, Κάβειροι εφόσον ήταν παιδιά του Ηφαίστου κ είχαν σχέση με την φωτιά.

Οι Κάβειροι είναι στην ουσία δαίμονες της γόνιμης μαγείας κάτι που προσδιορίζεται από τα όρθια αιδοία που αναπαριστώνται. Αποτελούν μια περίπτωση Μυστηριακή με έντονο το ερωτικό στοιχείο.

Ο Όμηρος γράφει στην Ιλιάδα «Ζαθέη Σαμοθράκη ένθα και όργια φρικτά θεών και άρρητα βροτοίσιν» (Σεπτή Σαμοθράκη, όπου τελετές προκαλούν ρίγη φόβου, οι οποίες τελούνται προ χάρη των θεών και είναι απόρρητες στους ανθρώπους). ( Εξαιτίας των μυστηρίων και του Ιερού τους η Σαμοθράκη καλούνταν «ζαθέη», δηλ. σεπτή, «ιερά χώρα». Το νησί υπήρξε μάλιστα το άσυλο πολιτικών, κατά βάση, εξορίστων, όπως της Αρσινόης της Φιλαδέλφου, στη προσπάθειά της να ξεφύγει από τον Πτολεμαίο τον Κεραυνό, του Πτολεμαίου του Φιλομήτορος, μετά την ήττα του από τον Αντίοχο, του ηττημένου από από τους Ρωμαίους βασιλιά της Μακεδονίας Περσέα, κ.ά.)

Από τον Ηρόδοτο γνωρίζουμε ότι οι Κάβειροι τελούσαν την Θυσία του Φαλλού, μ ένα μεγάλο ομοίωμα ανδρικού μορίου, το οποίο συμβόλιζε τη δύναμη της φύσης να γονιμοποιεί και ν αναπαράγει αενάως, το περιέφεραν κατά τρόπο πανηγυρικό προς τιμή του Διόνυσου.

Ο χαρακτήρας των Καβείριων Μυστηρίων συνδέονταν αρχικά με την λατρεία της Μητέρας Φύσης και την γονιμότητα της γης. Μαζί με την Μητέρα Φύση λατρεύονταν και ο σύζυγος της.Αυτό που τα διαφοροποιούσε από τ’ άλλα Ελληνικά Μυστήρια , είναι ότι είχαν δικαίωμα συμμετοχής χωρίς διάκριση φυλής, τάξης και φύλου.Οι μυητικές τελετές φαίνεται να διαρκούσαν 9 ημέρες, μια αναπαράσταση ίσως της καθόδου στον κάτω κόσμο του σκότους και ακολουθούσε η αποκάλυψη του φωτός.

Και αυτά τα Μυστήρια είχαν βαθμούς μύησης στα Μικρά και Μεγάλα μυστήρια. Το όνομα της Μεγάλης Θεάς ήταν Αξίερος, ταυτόσημο με την Δήμητρα, Ηλέκτρα ή Αλέκτρα (οδηγήτρια , Αλεκ, ταυτόσημο με την ρίζα του ονόματος Αλέξανδρος). Ο αρσενικός θεός ήταν ο Κάδμιλος,ταυτόσημος του Ερμή.Η συμμετοχή στα Μυστήρια δεν ήταν αναγκαστική για όσους επισκέπτονταν το ιερό των Μεγάλων Θεών, σε αντίθεση με τα Ελευσίνια.

Οι μυήσεις γίνονταν συγκεκριμένη εποχή του χρόνου και για όλη την χρονική διάρκεια (9 ημέρες) έσβηναν όλα τα φώτα στο νησί σε ένδειξη πένθους μέχρι να έρθει το καινούριο φως απο το νησί της Δήλου. Το νέο φως έρχονταν με πλοίο και την στιγμή που έμπαινε στο λιμάνι έπαιρναν όλοι από το νέο φως και έμπαιναν έτσι καθαρότεροι σε μια αναγεννημένη ζωή.

Από τον Θέωνα το Σμυρναίο συγγραφέα 2ουμ.Χ. μαθαίνουμε οτι η μύηση αποτελούνταν απο 5 μέρη

1)Καθαρισμός

2)Παράδοση της τελετής

3)Εποπτεία

4)Ανάδεση στεφάνων

5)Τελειοποίηση και ευδαιμονία

Η λειτουργία άρχιζε με εξομολόγηση υποχρεωτική για την κάθαρση της ψυχής. Κάθονταν ο υποψήφιος σε θρόνο (θρονισμός) και έβαζαν στο κεφάλι του στεφάνι ελιάς και στην κοιλιά του κόκκινη λωρίδα. Μετά ξεκινούσε ο ιερός χορός γύρω του οι ιερείς έψελναν Ιερούς ύμνους υπό τους ήχους  μυστηριακών τραγουδιών και μουσικής. Ο ιερέας μετά τους εξαγνισμούς οδηγούσε τον μύστη στο άβατο του Ιερού, όπου παρακολούθησε το θείο δράμα, για να γίνει ο ίδιος ο μυούμενος συμβολικά ο Καδμίλος, ο οποίος φονεύεται από τα αδέλφια του και μεταφέρεται στον Κάτω Κόσμο. Όταν αναγεννάτε ο αναγεννημένος Καδμίλος, ο Μύστης είναι ένας νέος πνευματικός άνθρωπος , ο οποίος έχει γνωρίσει τα μυστικά της ζωής και του θανάτου.

Εκτός από την φιλοσοφική βάση των Καβείριων Μυστηρίων, τα ταξίδια της ψυχής στην ζωή και τον θάνατο, είχαν και βάση κοινωνικής αρετής.

Σκάναρε και προχώρησε την έρευνα:Έρευνα, Μαίρη Τόρη

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *